Horta - Lissabon, blog schipper

24 januari 2017

ARC race 2016_4

Ysbrand, schipper Sanya, UTC Time: 23. januari 2017 22:30. Blog 23 januari 2017, Position: 40,38.84N , 15,57.29W Speed: 10 knots, Course: 107 deg.
Vandaag weer een erg mooie zeildag gehad. Dit komt omdat we precies op de goede plek ten opzicht van een heel groot front zitten en wij ongeveer even hard gaan. Het front loopt van noordwest naar zuidoost en schuift langzaam in de richting van het oosten, dus precies in de richting waar wij varen. En omdat de Sanya gemakkelijk wind snelheden vaart, bewegen wij ongeveer met de snelheid van het front. Ten oosten en zuidoosten van het front ligt een hoge druk gebied, dus een vlakke zee en heerlijke zon afgewisseld met wolken en een buitje bij een temperatuur van 15 graden. Voor een winteroversteek een ongekende situatie, waar we lekker van genieten! Deze situatie blijft zo tot ongeveer woensdagavond, dan komt er een behoorlijk stevig front over langs de portugese kust. Maar aangezien wij dan al ruim binnen zijn, is dat geen enkel probleem. Inmiddels liggen we op 325 mijl van Lissabon (of beter gezegd Cascais, want daar gaan we heen), en lopen we zo'n 10-12 knopen bij een hele vlakke zee. Alle gasten hebben ruimschoots kunnen sturen en degenen die er een beetje gevoel bij hebben, mogen ook s'nachts sturen. Iedereen vindt het geweldig! We hebben alle zeilen goed gestacked, ze ligt er makkelijk op het roer en je kunt haar met 2 vingers besturen, zo licht stuurt ze nu. Erg mooi. Onze ETA ligt nog steeds op woensdagochtend vroeg, dus tot morgen!

Ysbrand, Schipper, UTC Time: 22. januari 2017 23:24, Blog 22-1-2017, Position: 41,6.97N , 22,4.54W, Speed: 11 knots, Course: 80 deg.
Vandaag de 2e dag heerlijk gezeild. We zitten inmiddels op minder dan 600 mijl van Lissabon, dus het vordert lekker. We liggen ten opzicht van de route Horta-Lissabon iets boven de rumpline, zodat we om de kern van het hoge druk gebied varen, waar weinig wind is. Vanmiddag ook een gijp naar het noorden gemaakt om er omheen te varen. Na ongeveer 40 mijl weer terug gegepen en we varen nu een koers van ca. 80 graden in de richting van LIssabon. Het front wat zorgt voor een zuidwestelijk wind tussen de 10 en 20 knopen loopt mooi met ons mee.Soms zijn we iets te snel en komen we in minder wind terecht, dan haalt het ons weer in en worden we weer mee genomen. De voorspelling is dat dit zo helemaal doorgaat tot aan Lissabon. Vanavond zijn de wolken ook opgetrokken en hebben we een fantastische sterrenhemel zonder maan. Die komt pas op aan het eind van de nacht, dus over ca. 6 uur. Voor morgen wordt dezelfde wind verwacht, dus weinig echte verandering. Alle mensen aan boord zijn langzamerhand gewent aan het ritme en er wordt steeds beter en dus meer gegeten, de stemming is opperbest en iedereen doet lekker mee. Ook zorgt de wind ervoor dat iedereen veel kan sturen, zoveel zelfs dat de hele bemanning vandaag het roer nauwelijks heeft vastgehouden. Voor de nacht geldt dat weer anders, dan is het voor velen echt erg lastig. Dus komt het op onszelf aan. De voorlopige ETA is dinsdagnacht of woensdagochtend vroeg in Cascais. We zullen wel zien.

Ysbrand, Schipper, UTC Time: 21. januari 2017 21:38, Position: 39,27.40N , 27,26.30W, Speed: 9 knots, Course: 56 deg.
De Sanya is vertrokken om 11:30 UTC vanuit Horta naar Lissabon. Er staat een heerlijke zuidwesten wind van 10 tot 15 knopen en een zeer rustige zee. De komende dagen zullen we ingehaald worden door een lage druk gebied met een actief front met buien en wind tot ongeveer 25 knopen (6bft). Het belooft een overtocht te worden, waarbij de wind uit de zuidhoek of westhoek blijft komen en we dus alles gemakkelijk bezeild hebben. De eerste dag was geweldig met mooi zonnig weer en 20 graden en ongeveer 15 knopen wind. Het is inmiddels nacht geworden en de eerste wachten worden wat onwennig door de gasten gevolgd. HEt is stikdonker,want er is geen maan (bijna nieuwe maan), maar wel enorm veel sterren. Je merkt dat er nog niet veel geslapen wordt, iedereen is nog een beetje 'high' van het feit dat ze voor de eerste keer een oceaan oversteken, en dat op een VO70! We zeilen met een vol grootzeil, een fractional zero (een downwind code 'o' en ertussen een gennaker staysail (J4)). De sfeer is prima en iedereen maakt wat meer kennis met elkaar. We hebben 10 gasten, 6 Portugezen, 2 Spanjaarden, 1 Duitser en 1 Ier. Een zeer verschillend gezelschap, waarbij iedereen 1 en dezelfde passie heeft: ZEILEN! OM 22:00 uur is er een wachtwissel, maar de nieuwe wacht is al wakker en staat binnen no time aan dek. Het is nog te nieuw, gaaf en spannend voor hen. Morgen zullen ze wel langer willen slapen, verwacht ik, haha! Ik ga weer naar buiten, even mee genieten van de gemakkelijke eerste nacht en verder kennis maken.